Sov gott

Att sova är en av de viktigaste sakerna vi gör. Det är enda tidpunkten då hjärnan får tid att arkivera och sortera alla minnen och sinnesintryck som den bombarderas med. Men det kan vara svårt att få en god natts sömn.

Bra säng

Allting börjar med en bra säng. Tänk på att köpa en utefter din kroppsvikt. En mjuk säng passar inte en väldigt tung person eftersom man sjunker ner för mycket. Här är det alltid värt att spendera några tusenlappar extra. En bra säng av hållbar kvalité håller i åtminstone 15 år. Så kostar sängen 30 tusen så betalar du bara 2000 kronor per år för den goda sömnen. Det går förstår att titta ut en säng och vänta tills företaget sänker priset så kommer man undan lite billigare.

Om du vill handa online så ring dem innan du beställer och berätta vad du är ute efter. Företagen lockar med långa garantier men man ska inte missförstå dem. Man kan inte ringa och vilja ha pengarna tillbaka för att sängen är obekväm. Garantierna är till för om sängen har ett ursprungsfel eller om resåren skulle gå sönder.

Småknep för att sova bättre

Sängen är bara en liten del av det som avgör om man vaknar utvilad eller inte. Det finns massor av knep man kan testa. Allt fungerar inte för alla men man kan faktiskt få bättre sömn utan att man märker det när man är vaken.

Prova att kliva upp runt samma tid varje dag, även när du är ledig. Kroppen gillar rutiner och även om det är svårt i början kommer kroppen att vänja sig i slutändan. Sedan har vi klassikern som säger att man inte ska dricka alkohol eller inta koffein och nikotin innan man sover. Koffein och nikotin har en uppiggande effekt, samtidigt som koffein driver vatten. Man ökar risken att vakna flera gånger under natten och även behöva kliva upp för att gå på toaletten.

Sovmiljön är också viktig. I sovrummet ska teve, ljud och ljus vara förbjudet. Rummet ska vara så mörkt som möjligt när man ska sova och väldigt tyst. Är man van att somna till ljud så är det här också en övergångsfas som är svår i början men kroppen och hjärnan kommer att tacka dig. Man sover också bättre om det är svalt i rummet. Försök hålla temperaturen runt 18 grader eller lägre.